Konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański Sp. z o.o., TPF Sp. z o.o. i TPF Getinsa Euroestudios S.L. wygrało przetarg na zaprojektowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe od Gdańska Śródmieścia do Kowal wraz z towarzyszącymi mu dwiema inwestycjami drogowymi miasta Gdańsk. Złożona przez nich oferta na kwotę 48 400 500 zł brutto wybrana została jako najkorzystniejsza przez komisję przetargową składającą się z przedstawicieli PKM SA i miasta Gdańsk.
Na ogłoszony w grudniu 2023 r. przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej odcinka aglomeracyjnego PKM Południe oraz dwóch inwestycji drogowych miasta Gdańsk wpłynęło łącznie 6 ofert konsorcjów złożonych z firm pomorskich, polskich i zagranicznych, którzy wycenili swoją pracę od 30 do 56 mln zł brutto. Od momentu otwarcia ofert 29 lutego 2024 r. trwała ich szczegółowa weryfikacja przez komisję przetargową składającą się z przedstawicieli samorządowej spółki PKM SA i Gminy Miasta Gdańsk. O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecydowała cena (90%) oraz dodatkowe doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia (10%).
Warto przypomnieć, że na całym ok. 7-kilometrowym, aglomeracyjnym odcinku PKM Południe z Gdańska Śródmieścia do Kowal, linia kolejowa zaledwie na długości kilkuset metrów przebiegać będzie w poziomie terenu. Cała reszta trasy położona będzie na estakadach, w głębokich wykopach lub tunelach. Spośród 6 planowanych na tym odcinku przystanków kolejowych 2 zlokalizowane będą na estakadach, 2 w wykopach, a 2 pod ziemią (jak metro). Do tego dochodzą jeszcze dwie towarzyszące linii kolejowej inwestycje drogowe miasta Gdańsk: ulica Nowa Sandomierska oraz II etap ulicy Nowej Świętokrzyskiej. Dlatego ze względu na niezwykle skomplikowaną inżynieryjnie inwestycję potencjalni wykonawcy musieli wykazać się m.in. niezbędnym do jej prawidłowego zaprojektowania doświadczeniem i wyspecjalizowanym personelem. Szczegółowa weryfikacja pod kątem wymagań zamawiającego wszystkich dokumentów złożonych przez oferentów była w związku z tym niezwykle żmudna i wymagała odpowiedniego czasu.
Efektem tych prac jest ogłoszony dzisiaj wybór najkorzystniejszej oferty złożonej przez konsorcjum polsko-hiszpańskich firm: Transprojekt Gdański Sp. z o.o., TPF Sp. z o.o. i TPF Getinsa Euroestudios S.L., które zaprojektowanie aglomeracyjnego odcinka PKM Południe wyceniły na 48 400 500 zł brutto. Zgodnie z prawem zamówień publicznych wszyscy uczestnicy postępowania mają teraz 10 dni na ewentualne odwołanie się od jego wyniku.
AKTUALIZACJA (z dnia 27.09.2024 r.):
Po uwzględnieniu przez PKM SA wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, nakazującego ponowną ocenę jednej z odrzuconych pierwotnie przez komisję przetargową ofert, w dniu 27 września 2024 r. komisja dokonała ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty.
Wybrana została, przywrócona wyrokiem KIO do ponownej oceny, oferta złożona przez konsorcjum składające się z firm: Infra Centrum Doradztwa Sp. z.o.o., Mosty Gdańsk Sp. z.o.o. i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z.o.o., które zaprojektowanie linii PKM Południe wraz z 2 powiązanymi z nią inwestycjami drogowymi wyceniło na 44.034.000 zł (brutto).
Podobnie jak wcześniej, zgodnie z prawem zamówień publicznych, uczestnicy postępowania mogą odwołać się od jego wyniku.
Wybrany wykonawca będzie miał 36 miesięcy od dnia podpisania umowy na sporządzenie pełnej dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego pod nazwą: „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” – czyli aglomeracyjnego odcinka PKM Południe od Gdańska Śródmieścia do Kowal (realizowanego przez PKM SA) i dwóch powiązanych z nim inwestycji drogowych: „Budowę bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską” i „Budowę II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale” (realizowanych przez Miasto Gdańsk).
Projekt PKM Południe ma na celu zapewnienie efektywnego, niezawodnego i niskoemisyjnego transportu kolejowego dla mieszkańców południowych dzielnic Gdańska oraz okolicznych gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo. Dzięki nowej infrastrukturze, mieszkańcy tych obszarów zyskają dostęp do szybszych i bardziej efektywnych połączeń kolejowych, co znacząco poprawi jakość życia w metropolii i regionie. Jeżeli przygotowującym projekt samorządom (Województwo Pomorskie i Gmina Miasta Gdańsk) uda się zdobyć na jego realizację dofinansowanie unijne, aglomeracyjny odcinek PKM Południe ma szansę powstać do 2030 roku.