Jak wzmocnić atrakcyjność kolei pasażerskiej dla użytkowników? Jak pogodzić ze sobą aspekty społeczne, środowiskowe i gospodarcze infrastruktury projektu PKM Południe? Poznaliśmy zwycięzców konkursu organizowanego przez samorządową spółkę Pomorska Kolej Metropolitalna SA (PKM) i Uczelnie Fahrenheita (FarU). Zadaniem uczestników było uszczegółowienie rozwiązań zaprezentowanych w ośmiu projektach wybranych w I etapie. Prace musiały uwzględniać nie tylko aspekty funkcjonalno-przestrzenne, ale też społeczne, środowiskowe czy gospodarcze, w tym rozwiązania technologiczne nieodnoszące się do samego transportu. Warunkiem uczestnictwa w drugim etapie był również interdyscyplinarny skład grupy rozwijającej swoje koncepcje, w której musiał wziąć udział przynajmniej jeden student z każdej uczelni tworzącej FarU – Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Gdańskiego. – mówiła prof. Lucyna Nyka, dziekan Wydziału Architektury PG. Efekty drugiego etapu konkursu „Kolej na Południe” pozytywnie nas zaskoczyły. Rozbudowane koncepcje, innowacyjne rozwiązania, świeże spojrzenie młodych ludzi – to wszystko sprawiło, że komisja konkursowa nie miała łatwego zadania. Zróżnicowane wizje, z których każda kładzie nacisk na zupełnie inne kwestie, a jednocześnie łączą je liczne pro ekologiczne i pro pasażerskie rozwiązania, są tym czego nie tylko na Pomorzu, ale i w całej Polsce nam potrzeba. Nie można mówić o nowoczesnej komunikacji zbiorowej w przyszłości, jeżeli nie uwzględnimy już teraz odważnych wizji i nowoczesnych rozwiązań w