AKTUALNOŚCI

Projektant PKM Południe wybrany

Przywrócone wyrokiem KIO do ponownej oceny konsorcjum firm: Infra – Centrum Doradztwa Sp. z.o.o., Mosty Gdańsk Sp. z.o.o. i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z.o.o., ostatecznie zaprojektuje aglomeracyjny odcinek PKM Południe wraz z 2 powiązanymi z nią inwestycjami drogowymi. Na ogłoszony w grudniu 2023 r. przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej odcinka aglomeracyjnego PKM Południe oraz dwóch inwestycji drogowych miasta Gdańsk wpłynęło łącznie 6 ofert konsorcjów złożonych z firm pomorskich, polskich i zagranicznych, którzy wycenili swoją pracę od 30 do 56 mln zł brutto. Od momentu otwarcia ofert 29 lutego 2024 r. trwała ich szczegółowa weryfikacja przez komisję przetargową składającą się z przedstawicieli samorządowej spółki PKM SA i Gminy Miasta Gdańsk. O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecydowała cena (90%) oraz dodatkowe doświadczenie osób skierowanych do realizacji zamówienia (10%). Warto przypomnieć, że na całym ok. 7-kilometrowym, aglomeracyjnym odcinku PKM Południe z Gdańska Śródmieścia do Kowal, linia kolejowa zaledwie na długości kilkuset metrów przebiegać będzie w poziomie terenu. Cała reszta trasy położona będzie na estakadach, w głębokich wykopach lub tunelach. Spośród 6 planowanych na tym odcinku przystanków kolejowych 2 zlokalizowane będą na estakadach, 2 w wykopach, a 2 pod ziemią (jak metro). Do tego dochodzą jeszcze dwie towarzyszące linii kolejowej inwestycje drogowe miasta Gdańsk:

czytaj więcej »

Sześciu chętnych do zaprojektowania PKM Południe

Wykonaniem dokumentacji projektowej odcinka aglomeracyjnego PKM Południe i towarzyszących mu dwóch inwestycji drogowych miasta Gdańsk zainteresowanych jest 6 konsorcjów firm z Polski, Hiszpanii i Niemiec. Najtańsza ze złożonych ofert wyceniona została na 30,2 mln zł, a najdroższa na 55,8 mln zł. PKM SA zaplanowała na realizację tego zadania niecałe 36 mln zł brutto. W siedzibie PKM SA otwarto dziś (29.02.2024 r.) oferty w przetargu na dokumentację projektową PKM Południe, ogłoszonym 19 grudnia 2023 r. Do samorządowej spółki wpłynęło łącznie 6 ofert konsorcjów złożonych z firm pomorskich, Polskich i zagranicznych. Pełna lista oferentów i zaproponowanych przez nich kwot wygląda następująco: NAZWA KONSORCJUM KWOTA BRUTTO Databout Sp. z.o.o. TDM Projekt  Sp.z.o.o. 30.233.400,00 Sweco Polska Sp. z.o.o. Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych Sp. z.o.o. 35.571.600,00 Infra centrum doradztwa Sp. z.o.o. Mosty Gdańsk Sp. z.o.o. Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z.o.o. 44.034.000,00 Transprojekt Gdański Sp. z.o.o. TPF Sp. z.o.o. TPF Getinsa Euroestudios S. L. 48.400.500,00 Multiconsult Sp. z.o.o. Europrojekt Gdańsk S.A. 48.701.850,00 Voessing Polska Sp. z o.o. Vössing Ingenieurgesellschaft mbH 55.823.550,00 PKM SA na realizację tego zadania zaplanowała niecałe 36 mln zł brutto, więc 2 oferty mieszczą się w tym budżecie.  – Obecnie komisja przetargowa będzie weryfikować wszystkie oferty pod kątem formalnym,

czytaj więcej »

Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk wspólnie przygotują projekt PKM Południe

W siedzibie samorządowej spółki PKM SA 20 listopada 2023 r. podpisana została umowa ramowa o współpracy pomiędzy Województwem Pomorskim i Gminą Miasta Gdańsk, przy współudziale samorządowej spółki PKM SA, będąca kolejnym krokiem do wspólnej realizacji epokowego projektu PKM Południe. W imieniu obu samorządów umowę podpisali: marszałek województwa Mieczysław Struk, prezydentka Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, wicemarszałek Leszek Bonna i wiceprezydent Piotr Grzelak oraz prezes PKM SA Grzegorz Mocarski. Zgodnie z umową Województwo Pomorskie i Miasto Gdańsk będą współfinansować opracowanie dokumentacji projektowej PKM Południe, która ma powstać w latach 2023-2026. Jej szacunkowy koszt wynosi 50 mln zł, z czego 28 mln zł to wkład Miasta Gdańska, wniesiony do projektu poprzez dokapitalizowanie spółki PKM. Środki te Miasto Gdańsk przekazywać będzie samorządowej spółce sukcesywnie w latach 2023-2026, docelowo obejmując w niej ok. 7,5 proc. udziałów. Dzięki podpisanej przez samorządy umowie możliwe będzie ogłoszenie już wkrótce przez PKM SA przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację pierwszego etapu inwestycji pod nazwą: „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska”, składającego się z trzech zadań: Przygotowanie dokumentacji projektowej niezbędne jest m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie  realizacji PKM Południe. Jeśli samorządom uda się zdobyć na ten cel pieniądze z UE, wybudowanie aglomeracyjnego odcinka

czytaj więcej »

DYSKUSJA O PKM POŁUDNIE NA MIĘDZYNARODOWYCH TARGACH KOLEJOWYCH TRAKO

W środę 20 września 2023 roku podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO odbyła się konferencja pt.: „Jak kolej miejska może zmienić metropolię? Projekt PKM Południe szansą dla Pomorza”. Mimo licznych wydarzeń odbywających się w tym samym czasie, konferencja organizowana przez Gazetę Wyborczą Trójmiasto, Województwo Pomorskie, Miasto Gdańsk i PKM SA cieszyła się dużym zainteresowaniem. W sali konferencyjnej Amber Expo zebrało się ponad 100 osób, które dzięki tłumaczeniu symultanicznemu mogły śledzić jej przebieg w języku polskim i angielskim. TRAKO to największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego. Prezentacja aktualnego poziomu rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce, Europie i na świecie. Konferencja rozpoczęła się od prezentacji światowych ekspertów w dziedzinie zrównoważonego transportu: Dale Barcewell (Kanada) – „Inwestycje zorientowane na transport. Przykład Vancouver”Chris Bruntlett (Holandia) – „Kolej a zrównoważona mobilność. Przykład Holandii” Następnie dyrektor pionu inwestycyjnego PKM SA – Rafał Rychel i dyrektor BRG – Edyta Damszal-Turek przedstawili najnowsze postępy dotyczące projektu PKM Południe. Rafał Rychel przedstawił wstępne wizje przystanków i szczegółowe założenia zagospodarowania każdego z nich. Mimo prowadzenia inwestycji w gęstej tkance miejskiej, dyrektor pionu inwestycji PKM SA zapewnił, że projekt nie zakłada budowy skrzyżowań kolei i dróg w jednym poziomie – „Nie możemy

czytaj więcej »