Jak zaprojektować przystanki nowej linii PKM Południe aby wzmocnić atrakcyjność kolei pasażerskich? Na to pytanie już niedługo odpowiedzą studenci uczelni wchodzących w skład FarU przy współpracy z samorządową spółką PKM SA.
21 października 2022 roku oficjalnie rozpoczął się drugi etap konkurs pt. „KOLEJ NA POŁUDNIE. Studium architektoniczno-urbanistyczne kształtowania kolei pasażerskiej przyjaznej środowisku i mieszkańcom – koncepcja innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych wzmacniających atrakcyjność kolei pasażerskich dla użytkowników ” jest kolejnym etapem współpracy FarU i PKM formalnie zainicjowanej w październiku 2021 r. Wspólne działania koncentrują się wokół rozbudowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej o nową linię łączącą Śródmieście Gdańska z jego południowymi dzielnicami oraz sąsiadującymi gminami Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo.
W ramach konkursu organizowanego przez Pomorska Kolej Metropolitalna SA (PKM) i Uczelnie Fahrenheita (FarU) powstanie studium architektoniczno-urbanistyczne uwzględniające rozwiązania funkcjonalno-przestrzenne, wykonane z uwzględnieniem aspektów społecznych, środowiskowych oraz zawierające innowacyjne rozwiązania technologiczne, również te nieodnoszące się wprost do samego transportu, jak np. efektywność energetyczna czy generacja energii.
– Czuję, że wszyscy uczestniczymy w epokowym wydarzeniu. Ta inwestycja da impuls do dynamicznego rozwoju południowych dzielnic Gdańska, a także lepiej skomunikuje regionalną sieć kolejową ze stolicą województwa. – mówi Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. – Cieszę się, że Wy, młodzi ludzie u progu swojej kariery zawodowej, macie niepowtarzalną okazję, aby na Waszych oczach i z Waszym udziałem rodziła się tak ważna inwestycja.
Celem konkursu jest takie wykreowanie przestrzeni publicznych planowanych na trasie PKM Południe, aby służyły integracji pasażerów zarówno transportu publicznego drogowego i szynowego, jak też innych środków transportu, w tym rowerów, hulajnóg, carsharingu czy transportu indywidualnego.
– Wizje przystanków PKM Południe, które pojawiły się w ramach pierwszego etapu konkursu są wypadkową świeżego spojrzenia młodych ludzi na nasz projekt, odpowiedniego zaplecza, które zapewniają uczelnie zrzeszone w Związku im. Daniela Fahrenheita, naszego doświadczenia, którym podzieliliśmy się z uczestnikami, a także chęci współpracy każdej ze stron.– mówi
Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – To jest coś, czego w organizmie trójmiejskim nam brakuje. Południowe dzielnice Gdańska potrzebują sprawnej, pojemnej komunikacji publicznej. Cieszę się, że komunikacja publiczna nie jest passé.
Zadaniem uczestników II etapu konkursu będzie opracowanie szczegółowych koncepcji innowacyjnych rozwiązań środowiskowych, społecznych i gospodarczych dla 8 projektów wybranych w I etapie. We wszystkich drużynach obecny musi być reprezentant każdej z uczelni tworzących FarU – Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Gdańskiego.
– Wydawało się, że propozycje, które powstały ramach koncepcji architektoniczno-urbanistycznych w pierwszym etapie są kompletne. – mówi dr inż. arch. Magdalena Podwojewska, prodziekan ds. studentów i promocji na Wydziale Architektury PG. – Jednak dopiero na tym etapie będziemy negocjować czy nasze wizje mogą być wprowadzone w życie, które ich elementy są najważniejsze, a także, których elementów nie odkryliśmy, mimo, że studenci już o nich myśleli.
Planowane w pierwszym etapie projektu gdańskie przystanki PKM Południe uczestnicy powinni wykorzystać jako jeden z elementów pobudzających rozwój i poprawę jakości życia lokalnych społeczności, uwzględniając szereg uwarunkowań: ekonomicznych, społecznych, komunikacyjnych, przyrodniczych i krajobrazowych. Wziąwszy pod uwagę, że tereny objęte projektem PKM Południe to jedne z najdynamiczniej rozwijających się obecnie rejonów metropolii i regionu, studenckie wizje ich zagospodarowania mogą okazać się niezwykle cenną inspiracją dla przyszłych projektantów.
Nagrodzone i wyróżnione prace w pierwszym etapie konkursu zaprezentowaliśmy w czerwcu b.r., natomiast drugi etap zakończy się w pierwszym kwartale 2023 roku. Łączna suma nagród finansowych w obu etapach to 35 tys. zł ufundowanych przez PKM SA.
Szczegółowy regulamin konkursu dostępny jest na stronie https://faru.edu.pl/pl
Warto przypomnieć, że z samą Politechniką Gdańską samorządowa spółka PKM SA współpracowała już wcześniej przy realizacji I etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Efektem tamtej współpracy były m.in. wykonane przez studentów Wydziału Architektury PG w ramach zajęć na uczelni koncepcje przyszłych przystanków PKM. Jak dekadę temu wyobrażali je sobie ówcześni studenci PG można zobaczyć w archiwalnej publikacji na naszej stronie internetowej.