Umowa na zaprojektowanie aglomeracyjnego odcinka pkm południe podpisana

Konsorcjum firm: Infra Centrum Doradztwa Sp. z.o.o., Mosty Gdańsk Sp. z.o.o. i Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z.o.o. zaprojektuje aglomeracyjny odcinek PKM Południe – jako przedłużenie istniejącej linii SKM od Gdańska Śródmieścia do Kowal – wraz z towarzyszącymi mu dwiema inwestycjami drogowymi miasta Gdańsk. Złożona przez te firmy oferta na kwotę 44.034.000 zł brutto ostatecznie wybrana została jako najkorzystniejsza w ogłoszonym przetargu.

Uroczyste podpisanie umowy odbyło się 17 grudnia 2024 r. w Sali Herbowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w Gdańsku. Wzięli w niej udział: marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, wicemarszałek Leszek Bonna, prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, wiceprezydent Piotr Grzelak, Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA oraz Anna Żyłka, wiceprezes Zarządu Infra-Centrum Doradztwa Sp. z o.o., lidera konsorcjum, które wygrało przetarg na zaprojektowanie PKM Południe.

– PKM Południe będzie jednym z najważniejszych, jeżeli nie najważniejszym projektem transportowym metropolii przez najbliższe kilka lat- podkreślał Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Wszyscy mamy absolutne przekonanie, że jest to projekt wyjątkowy w skali kraju. Nie jest to projekt służący tylko mieszkańcom Gdańska, nie tylko mieszkańcom metropolii, ale całego województwa. Tym bardziej mamy świadomość, że ten projekt na każdym z etapów jest wymagający nie tylko dla wykonawców, ale również dla nas jako inwestorów. 

– W ramach dzisiejszego wydarzenia podpisujemy również umowę na projektowanie ulicy nowej świętokrzyskiej etap 2. Jeżeli wszystko pójdzie dobrze, to mamy nadzieje, że na wiosnę 2026 roku uda się wbić pierwszą łopatę na etapie pierwszym- mówiła Aleksandra Dulkiewicz, prezydentka Gdańska, która następnie podziękowała marszałkowi województwa pomorskiego i prezesowi PKM SA za dotychczasową współpracę.

Wykonawca będzie miał teraz 36 miesięcy – licząc od dnia podpisania umowy – na sporządzenie pełnej dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego pod nazwą: „Rozwój infrastruktury transportowej w południowych dzielnicach Gdańska” – czyli aglomeracyjnego odcinka PKM Południe od Gdańska Śródmieścia do Kowal (realizowanego przez PKM SA) i dwóch powiązanych z nim inwestycji drogowych: „Budowę bezkolizyjnego przekroczenia magistrali kolejowej E-65 i Traktu św. Wojciecha poprzez tzw. ulicę Nową Sandomierską” i „Budowę II etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej na odcinku od ul. Kampinoskiej do ul. Świętokrzyskiej w rejonie węzła Kowale” (realizowanych przez Miasto Gdańsk). Przy okazji podpisania umowy z projektantem, Miasto Gdańsk podpisało również ze spółką PKM SA umowę na inwestora zastępczego dla procesu przygotowania obu inwestycji drogowych.

– Przed nami 36 miesięcy ciężkiej pracy, zarówno ze strony projektantów jak i inwestorów. Zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności, która na nas spoczywa i pilnej potrzeby wybudowania odcinka aglomeracyjnego PKM Południe – mówił Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Dołożymy wszelkich starań, żeby jeszcze w tej dekadzie móc udostępnić mieszkańcom Gdańska nową infrastrukturę kolejową.

Warto przypomnieć, że na całym ok. 7-kilometrowym, aglomeracyjnym odcinku PKM Południe z Gdańska Śródmieścia do Kowal, linia kolejowa zaledwie na długości kilkuset metrów przebiegać będzie w poziomie terenu. Cała reszta trasy położona będzie na estakadach, w głębokich wykopach lub tunelach. Spośród 6 planowanych na tym odcinku przystanków kolejowych 2 zlokalizowane będą na estakadach, 2 w wykopach, a 2 pod ziemią (jak metro). Do tego dochodzą jeszcze dwie towarzyszące linii kolejowej inwestycje drogowe miasta Gdańsk: ulica Nowa Sandomierska oraz II etap ulicy Nowej Świętokrzyskiej. Dlatego ze względu na niezwykle skomplikowaną inżynieryjnie inwestycję potencjalni wykonawcy musieli wykazać się m.in. niezbędnym do jej prawidłowego zaprojektowania doświadczeniem i wyspecjalizowanym personelem. Szczegółowa weryfikacja pod kątem wymagań zamawiającego wszystkich dokumentów złożonych przez oferentów była w związku z tym niezwykle żmudna i wymagała odpowiedniego czasu.